Sposoby zarabiania na blogu — jak zarabiać na blogu w 2025?

Spróbuj Collaborator.pro
Wybierz spośród 37577 wysokiej jakości witryna i 3236 kanałów Telegram
KontynuujFaktem jest, że blogi okres swojej świetności mają za sobą. Mimo to wciąż stanowią świetne narzędzie do generowania zysków. Jeśli chcesz wiedzieć, jak zarabiać na blogu, sprawdź metody, z których korzystają najpopularniejsi blogerzy w Polsce. Sposoby te możesz zastosować nawet jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z pisaniem.
Kim jest bloger? Kto może zarabiać na blogu?
Może to banalna kwestia, ale warto na wstępie wyjaśnić, kim w ogóle jest bloger. Tak naprawdę na ten tytuł zasługuje każda osoba, która publikuje artykuły na swojej stronie. I wcale to nie muszą być specjalistyczne treści. Również osoby, które hobbystycznie prowadzą swoje pamiętniki w formie strony internetowej mogą określać się mianem blogerów.
W przypadku skutecznego blogowania ważniejsze są umiejętności i ewentualne predyspozycje do pisania niż wybór określonej tematyki. W tym miejscu warto wskazać jakie cechy mogą pomóc odnieść sukces w świecie blogów.
- Pasja do dziedziny, o której chce się pisać;
- Wiedza merytoryczna na temat omawianych zagadnień;
- Umiejętność pisania tekstów, które są z ciekawością czytane przez użytkowników;
- Dobra organizacja pracy i determinacja (regularność publikacji jest dość istotna);
- Umiejętności SEO (na potrzeby prowadzenia bloga nie są one zbyt skomplikowane);
Można zaryzykować stwierdzenie, że kombinacja powyższych umiejętności jest wystarczająca, aby odnieś sukces w blogosferze i powala zacząć zarabiać pieniądze na pisaniu.
O czym należy pamiętać przy tworzeniu bloga?
Założenie bloga z technicznego punktu widzenia nie różni się zbytnio od tworzenia dowolnej innej strony. Istotne jest jednak, aby wybrać oprogramowanie, które jest domyślnie przystosowane do blogowania, tj. posiada moduł umożliwiający tworzenie artykułów.
Gdybyśmy chcieli w skrócie przedstawić listę punktów istotnych podczas zakładania bloga, zawierałaby ona następujące pozycje:
- Wybór odpowiedniej domeny (adres Twojej strony wpisywany w wyszukiwarce, np. mojastrona.pl) — powinna ona zapadać w pamięć;
- Zakup hostingu (przestrzeni dyskowej na serwerze, na którym znajdują się pliki Twojej strony);
- Stworzenie wyglądu bloga, który odpowiada jego tematyce;
- Tworzenie wartościowych treści (takich, których szukają użytkownicy w Google);
Teraz rozwiniemy dwa ostatnie punkty z powyższej listy.
Odpowiedni szablon bloga
Szablon bloga to nic innego, jak jego wygląd. Wybór właściwego ma ogromne znaczenie. W końcu powinien on być dostosowany do kategorii tematycznej, o której piszesz na blogu.
Jeśli zechcesz założyć swoją stronę z artykułami na oprogramowaniu WordPress, będziesz mieć kilkadziesiąt różnych gotowych szablonów do wyboru. Na rynku działa wiele firm, które rozwijają szablony do WP — zarówno darmowe, jak i płatne.
Najlepszym adresem, w którym znajdziesz darmowe szablony do WordPress jest repozytorium rozwijane przez twórców WP.
Treści, które angażują
Pamiętaj, że Twoje teksty muszą angażować czytelników. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest wybór odpowiedniego tematu — to tak naprawdę połowa sukcesu.
Oprócz wyboru interesującego tematu należy też zadbać o ciekawą formę jego prezentacji. Pisz w sposób, który zachęca do lektury. Możesz to zrobić na kilka sposobów:
- Zwracaj się bezpośrednio do czytelnika;
- Wplataj do tekstów elementy opowieści;
- Staraj się używać krótkich zdań;
- Jeśli to możliwe, nie stosuj skomplikowanego słownictwa;
- Umieszczaj w tekstach wezwania do działania, tzw. call to action (np. Pobierz darmowy poradnik, z którym nauczysz się robić profesjonalny makijaż na ślub);
Takie podejście do tworzenia tekstów sprawi, że czytelnicy będą częściej odwiedzać Twojego bloga.
Pozycjonowanie bloga SEO
Ważne, aby pisać dla użytkownika, ale nie wolno zapominać o optymalizacji treści pod SEO. W tym zakresie należy stosować się do następujących reguł:
- Używanie nagłówków h1, h2, h3, h4, h5, h6;
- Stosowanie krótkich akapitów. Najlepiej, żeby miały maksymalnie 5 linijek;
- Dodawanie linków między poszczególnymi artykułami na blogu;
- dodawanie grafik zoptymalizowanych pod SEO;
- Uzupełnianie treści meta tagów title i meta description;
SEO na potrzeby bloga nie jest skomplikowane. W internecie jest wiele źródeł wiedzy na temat pozycjonowaniu i SEO copywritingowi — strona Bartekgasior.pl jest jedną z nich.
Promocja marki bloga
Wielu osobom hasło promocja kojarzy się z wydawaniem pieniędzy. Wcale tak być nie musi. Jest wiele narzędzi, które pozwalają wypromować markę bezpłatnie. Wystarczy tutaj wspomnieć o publikowaniu artykułów na zewnętrznych blogach, występowaniu w podcastach czy filmach na YouTube.
Powyższe działania wspierają budowanie rozpoznawalnej marki. Im więcej włożysz pracy w promocję swojej marki, tym więcej sposobów na zarabianie przez pisanie będzie dostępnych dla Ciebie.
Media społecznościowe
Jak chcesz zacząć zarabiać na blogu, musisz też włączyć się w działania w mediach społecznościowych. To ważny kanał, z którego możesz ściągać ruch na swoją stronę.
Jeśli opublikujesz artykuł na swojej stronie, pamiętaj, aby go od razu udostępnić we wszystkich kanałach społecznościowych.
Takie działanie może też pomóc w szybszym zaindeksowaniu nowych artykułów w wyszukiwarce Google.
Jak wybrać kategorię bloga?
Popularność danego bloga zależy od wielu czynników, ale ważna jest tematyka, której strona jest poświęcona. Im więcej osób interesuje się danym zagadnieniem, tym Twoje szanse na zarabianie w internecie stają się większe.
Oczywiście popularność kategorii ma też swoje negatywne oblicze. Duża liczba stron konkurujących o wysoką pozycję w Google oznacza, że jest Ci trudniej trafić na najwyższe pozycje w wyszukiwarce.
Jeśli spojrzymy na wybór kategorii przez pryzmat potencjału zarobkowego, to trudno tu wskazać konkretne propozycje. Tak naprawdę wiele dziedzin daje Ci duże możliwości monetyzacji bloga.
Zastanówmy się nad kilkoma przykładowymi kategoriami.
- blog kulinarny: możesz tutaj pisać recenzję akcesoriów kuchennych i zarabiać na prowizji od sprzedaży produktów. Pisanie o kulinariach to także świetna przestrzeń na reklamę na blogu.
- blog podróżniczy: tu także możesz wejść we współpracę ze stronami oferującymi bazę noclegową. Gdy ktoś zdecyduje się na pobyt w opisywanym przez Ciebie na blogu miejscu, Ty dostaniesz prowizję. Blog turystyczny to także możliwość otworzenia własnego sklepu. Miłośnicy podróży, gdy wypromujesz swoją markę, mogą chcieć kupić jakieś przedmioty tematyczne.
- blog z recenzjami oprogramowania: niezależnie, czy będziesz opisywać programy do e-handlu, oprogramowanie do księgowości online, czy też oferty banków — recenzje to idealne miejsce, aby umieszczać w nich linki afiliacyjne.
Powyższą listę traktuj jedynie jako wskazówkę. Skuteczne sposoby zarabiania na blogu można zastosować w każdej dziedzinie tematycznej. Teraz warto skupić się na konkretnych możliwościach.
Jak zarabiać na blogu?
Każdy może monetyzować ruch na blogu — oczywiście nie każda metoda musi przypaść do gustu każdej osobie, dlatego poniżej znajdziesz listę 10 pomysłów na monetyzację.
1. Publikowanie artykułów sponsorowanych
Jeśli uda Ci się dobrze wypromować swojego bloga, stanie się on łakomym kąskiem dla każdej osoby, która chce wypozycjonować swoją stronę. Najpewniej zaczniesz otrzymywać regularne propozycje publikacji artykułu sponsorowanego na Twoim blogu.
Istotą tego typu działania jest publikowanie artykułu zewnętrznej firmy i przekierowanie linku zamieszczonego na blogu do strony tej firmy — za pomocą takich działań rośnie autorytet takiej strony, a to pomaga jej osiągać wyższą pozycję w wyszukiwarce Google.
Chcesz dotrzeć do firm, którzy zapłacą za reklamę na Twoim blogu?
Odwiedź portal Collaborator i zarabiaj na publikowaniu artykułów sponsorowanych
2. Marketing afiliacyjny, czyli zarabianie na polecaniu
Blog to idealne miejsce, aby publikować recenzje, porównania produktów i usług. Tego typu treści pozwalają Ci zwiększać przychód za pomocą popularnej formy zarabiania na blogu określanej jako afiliacja.
Afiliacja, czy też marketing afiliacyjny, to nic innego jak promowanie pozycji z oferty firm, za co otrzymujesz prowizję, gdy dojdzie do sprzedaży.
Jak działa afiliacja?
Są dwa sposoby na wejście do świata afiliacji:
- Rejestrujesz się w sieci afiliacyjnej — na stronie, która jest skupia oferty od różnych firm i tworzysz link afiliacyjny, który dodajesz do artykułów na Twoim blogu.
- Nawiązujesz bezpośrednio współpracę z firmami — zwracasz się do firmy, której ofertę chcesz promować, a ona przesyła Ci link, który także dodajesz na swoim blogu.
Program partnerski to narzędzie, po które sięga praktycznie każdy poważny bloger — to najlepszy dowód na to, że afiliacja jest dobrym posunięciem w przypadku generowania dochodu z bloga.
3. Reklama Google AdSense
Google AdSense to sieć reklamowa rozwijana przez właścicieli wyszukiwarki Google. W dużym skrócie działa ona następująco: Google prezentuje na Twojej stronie reklamy innych firm, a Ty otrzymujesz pieniądze, gdy użytkownik wyświetli reklamę lub ją kliknie.
Musisz jednak wiedzieć, że jeśli chcesz zarabiać na reklamach od Google, Twój blog musi być naprawdę popularny — w większości przypadków musi cieszyć się ruchem na poziomie kilkudziesięciu tysięcy wejść miesięcznie.
4. Reklamy zewnętrznych firm na blogu
Możesz też zdecydować się na innym model reklamy udostępnianej na Twoim blogu. Mowa tu o podejściu, w którym to reklamodawca płaci właścicielowi bloga bezpośrednio. Możesz samodzielnie zwrócić się do firm z propozycją takiej reklamy.
Jeśli uznają, że ruch na Twojej stronie ma wartość, mogą chcieć Ci zapłacić za taką formę promocji.
5. Sprzedaż własnych produktów cyfrowych
Moda na naukę przez internet nie słabnie — a wręcz przeciwnie, coraz więcej osób chce uczyć się bez wychodzenia z domu. Jeśli masz ekspercką wiedzę z danej dziedziny, nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprzedawać ją przez bloga.
Możesz czytelnikom oferować płatne e-booki lub szkolenia online. Jeśli udało Ci się już zbudować znaną markę wokół bloga, możesz mieć pewność, że nie Zabraknie chętnych do skorzystania z Twojej oferty.
6. Konsultacje i doradztwo
Za pośrednictwem bloga możesz docierać do osób, które potrzebują wsparcia merytorycznego w obszarze, w którym jesteś specjalistą. Wyobraź sobie, że masz artykuł, który omawia rozwiązanie jakiegoś problemu. Osoby, które mierzą się z tym problemem nawet po lekturze mogą nie być w stanie samodzielnie się z nimi uporać. W takich sytuacjach jest szansa, że zwrócą się właśnie do Ciebie i zaproponują Ci współpracę.
7. Sklep internetowy
Własny blog to także przestrzeń, którą można wykorzystać do sprzedaży fizycznych produktów. Czytelnicy bloga mogą z czasem stworzyć zaangażowaną społeczność wokół Twojej strony. To sprawi, że takie osoby będą bardziej skłonne, aby zrobić zakupy właśnie u Ciebie.
Jeśli nie umiesz sobie tego wyobrazić, to spójrz na taki przykład. Masz stronę poświęconą turystyce. Opisujesz na niej swoje wyprawy, piszesz recenzje produktów lub usług turystycznych. Z czasem, gdy Twoja marka jest rozpoznawalna, wypuszczasz serię gadżetów podróżniczych sygnowanych symbolami Twojej marki.
8. Promocja swoich szkoleń z blogowania
Jako osoba, która publikuje artykuły na swojej stronie, możesz uczyć innych, jak to robić — jeśli uda Ci się zbudować znaną markę blogową, wtedy wiele osób z chęcią Ci zapłaci za wiedzę, która pomogła zbudować Twoją pozycję.
Takie szkolenia możesz prowadzić przez internet i stacjonarnie. Spotkania na żywo są z pewnością lepiej płatne.
9. Korzystanie z serwisów do wspierania twórców przez patronów
Jeśli Twój blog przyciąga stałych czytelników, możesz zainteresować się zarabianiem poprzez miesięczne składki, które patroni mogą Ci przekazywać za pomocą specjalnych platform. Jeśli będziesz tworzyć wartościowe treści na blogu, to jest szansa, że uda Ci się w ten sposób przyciągnąć osoby, które będą regularnie wspierać Twoją działalność content marketingową.
10. Dostęp do treści na zasadach abonamentu
Możesz wprowadzić opłaty dla osób zainteresowanych tematyką Twojego bloga. Z tym że rozwiązanie to sprawdzi się jedynie wtedy, gdy masz ekspercką wiedzę na dany temat — taką, która nie jest ogólnie dostępna.
Jeśli prowadzisz bloga w kategorii lifestyle, raczej nikt nie będzie chciał płacić za dostęp do treści — użytkownicy przejdą na stronę, na której znajdą interesujące ich tematy bezpłatnie.
Na co uważać przy monetyzowaniu treści w sieci?
Pamiętaj, że niektóre formy promocji mogą od Ciebie wymagać oznaczania treści jako materiałów sponsorowanych. Teoretycznie każdy tekst zewnętrznej firmy powinien być oznaczony jako treść płatna. W praktyce niewiele firm stosuje się do tego zapisu.
Jak zarabiać na blogu dzięki Collabolator?
Jeśli wciąż szukasz swojej ścieżki zarabiania poprzez bloga, musisz koniecznie odwiedzić serwis Collaborator. Jest to miejsce stworzone o osobach, które chcą monetyzować swoje pisarskie zainteresowanie.
Platforma daje Ci możliwość zarabiania poprzez publikowanie u siebie artykułów zamawianych przez firmy lub instytucje. Możesz zgodzić się na publikowanie tekstów marketingowych, PR, czy też nawet typowo promocyjnych — to, jaki typ treści wybierzesz zależy od Ciebie.
Wystarczy, że
- Zarejestrujesz się na stronie;
- Dodasz do katalogu stron swojego bloga;
- Zaakceptujesz zamówienie ze strony firmy, która chce opublikować artykuł na Twoim blogu;
Wykonanie powyższych kroków stanie się Twoim sposobem zarabiania w internecie.
Podsumowanie
Już wiesz, jak można łatwo zarobić na blogu. To, jakie kwoty wyciągniesz z tej działalności, zależy w dużym stopniu od Ciebie — przede wszystkim Twojego zaangażowania. Pamiętaj, aby nie ograniczać się do jednej metody. Zacznij od tych najprostszych, tj. publikowania artykułów sponsorowanych i zarabiania na programach partnerskich.